استارتاپ به یک کسب وکار نوپا گفته میشود که با هدف پیدا کردن مدل کسب و کار راه اندازی میشود و هیچ تضمینی برای به موفقیت رسیدن آن وجود ندارد. استارتاپ یا استارتآپ یک سرمایه گذاری به شکل کارآفرینی است که طی آن یک شرکت نوپا ایده ی جدیدی برای کسب وکار ارائه میدهد...
طبق تعریف استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ یک سازمان است که برای پیدا کردن یک مدل کسب وکار تکرارپذیر و مقیاس پذیر راهاندازی میشود. البته اختلاف بر سر تعریف استارتاپ زیاد است؛ اما نکته ی مشترک در همه ی آن ها این است که بر اساس یک ایدهی خلاقانه و جدید فعالیت آن ها آغاز میشود. این ایده ها بازار نیازمندی ها را هدف قرار می دهند و با ارائه ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا میکنند.
از آنجایی که هدف از راهاندازی یک استارتاپ پیدا کردن مدل کسب وکار است ؛ عمر آن نمیتواند طولانی باشد و معمولا بعد از گذشت چند سال به موفقیت میرسد یا بودجه ی آن تمام میشود و شکست میخورد. استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود لزوما نیازی به ثبت شدن شرکت ندارند و از هرجا و با هر تعداد بنیانگذار میتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند. بودجه ی راهاندازی استارتاپ ها معمولا کم است؛ اما اگر ایده ی خوبی داشته باشند خیلی زود میتوانند مورد حمایت سرمایهگذاران قرار بگیرند.
چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم
۱- ببینید دنیا چه چیزی کم دارد
اگر دقت کنید متوجه میشوید که سیستمهای تاکسیرانی قبل از پیدایش Uber بسیار کسالت آور بودند. یا اینکه قبل از پیدایش اسپیسایکس مردم علاقه ی چندانی به فضا نداشتند. شما نیز باید فکر کنید و ببینید چه چیزی در دنیا کم است و سعی کنید ایده ی جدیدی برای آن ارائه دهید.
۲- آن را یادداشت کنید
مهم نیست که چقدر باهوش هستید. مطمئنا بعد از گذشت مدتی برخی جزئیات ایدهی خود را فراموش خواهید کرد. افکار شما و مکالماتی که در این زمینه با دیگران انجام میدهید بسیار ارزشمند هستند پس تمام افکار و جزئیات مکالمات خود را یادداشت کنید.
۳- یک نمونه ی اولیه بسازید
بسیاری از ایدههای خلاقانهی ما حتی بهترین ها، متأسفانه هیچ موقع به دنیای واقعی وارد نمی شوند و شما حتی اگر آنها را یادداشت کنید، بازهم بعد از گذشت مدتی فراموششان خواهید کرد. تنها چیزی که میتواند مانع از فراموش شدن آنها شود، تهیهی یک نمونه اولیه است. آن ها را برنامه نویسی کنید یا به صورت فیزیکی طراحی کنید و بسازید. بسیاری از مردم در همین مرحله متوقف میشوند بنابراین اگر بتوانید از آن گذر کنید، یک قدم از دیگران جلوتر خواهید بود.
۴- نمونهی اولیه را به ۱۰۰ نفر نشان دهید
حالا شما باید از نقطهی آسایش خود خارج شوید و نمونهی اولیه خود را به دیگران نشان بدهید و نظر آنها را جویا شوید. بهتر است این ۱۰۰ نفر از میان افراد کاملا ناشناس انتخاب شوند تا شناختن شما در بازخوردشان نسبت به محصول تأثیری نگذارد. چرا ۱۰۰ نفر؟ زیرا شما در این مرحله به چشماندازی وسیع برای بازخوردها احتیاج خواهید داشت.
۵- تکرار کنید
مردم کمی هستند که در اولین تلاش خود موفق میشوند و شانس اینکه شما جزو این دسته باشید بسیار کم است. بنابراین خودتان را برای طراحی کردن مجدد همه چیز آماده کنید.
۶- یک همکار پیدا کنید
زمانی که احساس کردید نمونه ی اولیه تان به نتیجه رسیده است، به دنبال یک شریک بگردید تا حاضر باشد سال های عمر خود را صرف عملی کردن این ایده کند.
۷- کسب و کار خود را ثبت کنید
بعد از صحبت کردن با شریک یا شرکای خود و تعیین توافقات، بهتر است شرکت خودتان را ثبت کنید. ثبت شرکت و ثبت کالا از بسیاری از مشکلات که در آینده با آن روبرو می شوید جلوگیری می کند.
۸- به دنبال سرمایهگذار باشید و اولین نسخه را تولید کنید
اگر بودجه ی کافی برای تولید کردن اولین نسخه از محصول خود ندارید، بهتر است یک سرمایه گذاری پیدا کنید. در حین پیدا کردن سرمایهگذار کار تولید را متوقف نکنید؛ زیرا هر استارتاپی نمیتواند بودجه ی مورد نظر خود را از سرمایهگذاران دریافت کند.
۹- راهاندازی کنید
هر چقدر هم نسخهی اولیه تان ناقص بود، آن را راهاندازی کنید. ویژگی های اضافه، رابط کاربری بهتر، افزایش سرعت اجرا و دیگر موارد مربوط به بهینهسازی از جمله مواردی هستند که میتوانند در آینده نیز به محصول اصلی اضافه شوند.
۱۰- با کاربران همراه باشید
مشتریهای خود را تحت نظر داشته باشید و ببینید آیا برمیگردند یا خیر. اگر برنگشتند، علت را پیدا کنید.
۱۱- بروزرسانی کنید
هر چقدر احتیاج بود، محصول خود را بعد از اعمال تغییرات دوباره بروزرسانی کنید. حتی اگر مشاهده کردید که تعداد کمی از مردم دوباره به شما مراجعه کردند، باز هم به کارتان ادامه دهید؛ زیرا این یعنی در حال تولید یک محصول با ارزش هستید.
۱۲- محصول را به ۱۰۰۰ نفر نشان دهید
شاید رقم بالایی به نظر نرسد؛ اما ۱۰۰۰ نفر اول نقاط ضعف محصول شما را شناسایی خواهند کرد. از آنجایی که شما هنوز ناشناخته هستید، شاید لازم باشد این افراد را بهصورت دستی استخدام کنید. هیچ ایرادی ندارد حتی اگر شده لپ تاپ آنها را قرض بگیرید و وب سایت خود را به آنها نشان بدهید و نظرشان را جویا شوید.
۱۳- رشد کنید
پاول گراهام، دانشمند علوم کامپیوتر و سرمایهگذار، استارتاپ ها را تشویق میکند که در هفته ۵ درصد رشد داشته باشند. اگر ۴ سال به همین ترتیب ادامه دهید، در طی گذشت این مدت به تعداد ۲۵ میلیون کاربر خواهید رسید. به عبارت دیگر، تبدیل به یکی از بزرگترین استارتاپها خواهید شد.
۱۴- به موفقیت برسید
شما میتوانید شرکت خودتان را به شخص دیگری بفروشید یا سرمایهگذاران را قانع کنید که با شما همکاری کنند. شما تا اینجا موفق شدهاید استارتاپ خود را به نتیجه برسانید؛ بعد از این به خودتان بستگی دارد که بخواهید آن را ادامه دهید یا آن را به صاحبان جدیدش واگذار کنید.
حرف آخر
همان طور که مشاهده می فرمایید برای به ثمر رساندن استارتاپ باید راه زیادی را طی کرد. در کشور عزیزمان ایران با پیشرفت شگرفی در این زمینه مواجه هستیم تا جایی که در نمایشگاه الکامپ امسال چیزی حدود ۳۳۸ استارتاپ حضور فعال داشتند که نشان دهنده این موضوع می باشد که کشورمان دارای بازاری بکر در این زمینه می باشد.
در زمینه حمل و نقل و سرویس های درخواست خودرو آنلاین پیشرفت های زیادی صورت گرفته و از استقبال عمومی هم برخوردار بوده ولی لازم به ذکر است در برخی از موارد متاسفانه ایده پردازان دچار افراط و تفریط می گردند و در زمینه نیاز سنجی جامعه دقت لازم به عمل نمی آورند که این خود باعث شکست و عدم استقبال می گردد.
استارتاپ یعنی ایده فرقی نمی کند که یک برنامه کارآمد برای گوشی موبایل شما باشد یا ساخت یک وسیله کاربردی، امیدواریم تا با توجه به شرایط نامناسب اشتغال و افزایش روند بیکاری در جامعه، جوانان ما با کمک و همیاری مسئولین بتوانند در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.