ما در دمای زیر صفر درجه راهی مناطق کوهستانی میشیگان شدهایم تا به بررسی و مقایسه دو خودروی آئودی TT RS و پورشه ۷۱۸ کیمن اس بپردازیم.
آئودی TT RS برای سال ۲۰۱۸ یک تازهوارد محسوب میشود و به پیشرانه ۴۰۰ اسب بخاری پنج سیلندر خطی توربوشارژ، به حجم 2.5 لیتر مجهز شده است. در مقایسه با سایر TTها، RS از هواکشهای بزرگتری در نمای روبرو برخوردار شده تا جریان هوای بیشتری را به داخل بکشد. ضمنا از یک بال عقب هدفمند و سر اگزوزهای بیضی شکل بزرگتر نیز بهره میبرد.
بهای نسخه پایه TT RSمعادل 65,875 دلار اعلام شده است. ضمنا آپشنهای به کار رفته در نمونه مورد بررسی به شرح زیر است:
پکیج ۶ هزار دلاری دینامیکپلاس که دربردارنده دیسکهای ترمز سرامیکی در جلو و سیستم تعلیق سفتتر است، پکیج ۳۵۰۰ دلاری فناوری شامل سیستم صوتی bang & olufsen و سامانه مسیریابی، بسته تزیینی ظاهری به مبلغ ۱۷۵۰ دلار و سیستم اگزوز هزار دلاری که در نهایت بهای این نسخه از آئودی TT RS را تا 80,200 دلار افزایش داده است.
در سوی دیگر میدان پورشه ۷۱۸ کیمن اس قرار دارد که پیشرانه شش سیلندر را کنار گذاشته و به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی توربوشارژ به حجم 2.5 لیتر و توان خروجی ۳۵۰ اسب بخار و گشتاور 419 نیوتن متری مجهز شده است. بهای نسخه پایه این خودرو معادل 67,350 دلار است که با احتساب آپشنهای سفارش داده شده برای آن، قیمت نمونه مورد بررسی تا 81,590 دلار افزایش یافته است. در این خودرو تجهیزات سفارشی نظیر موارد ذیل به خدمت گرفته شدهاند:
سامانه اگزوز به ارزش ۲۸۹۰ دلار، سیستم تعلیق اسپرت تطبیق پذیر PASM با بهای ۴۷۰ دلار که ارتفاع خودرو را تا 0.8 اینچ کاهش میدهد و به فنرهای سفتتر مجهز شده است، رینگهای ۲۰ اینچی 1580 دلاری، دیفرانسیل لغزش محدود با قابلیت تورک وکتورینگ ترمز پایه در ازای 1320 دلار و برخی آپشنهای کم اهمیتتر دیگر به قیمت ۶۳۸۰ دلار.
آئودی TTRS 2018: مقام دوم
این خودرو به واسطه برخورداری از گشتاور 480 نیوتن متری در دور موتور 1700rpm و سامانه چهار چرخ محرک، مانند تیری است که از چله کمان در رفته باشد. استفاده از آئودی TTRS برای عبور از این کوهستان زیبا، واقعا یک روش باکلاس و سطح بالا محسوب میشود. شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو برابر ۳.۲ ثانیه است که نشان از چابکی فوق العاده این خودرو دارد.
همچنین در آزمون یک چهارم مایل TTRS موفق شد تا رکورد ۱۱.۶ ثانیه با سرعت 191.5 کیلومتربرساعت را به ثبت برساند. حداکثر سرعت این خودرو برابر 280 کیلومتربرساعت و شتاب جانبی آن نیز معادل 1.05جی ارزیابی شده است.
هنگام رانندگی با آئودی، در هر لحظه ای که اراده نمایید نیروی پیشبرنده فوق العاده موتور پنج سیلندر آئودی در خدمت شما خواهد بود. ضمنا به نظر ما صدای اگزوز میتواند طبیعیتر باشد تا اثرگذاری آن بیشتر شود.
کوپه کوچک آئودی در مبحث فضای داخلی، از نظر استایل و شیک بودن بینظیر است. صندلیها را ببینید که به وسیله چرم مشکی رنگ بسیار مرغوب، با الگوی الماسی شکل و خطوط دوخت متضاد قرمز رنگ، به زیبایی هرچه تمامتر روکش شدهاند. حتی کمربندهای ایمنی در کنارههای خود دارای نوار قرمز رنگ هستند؛ این در حالی است که کابین TT RS به هیچ عنوان شلوغ و گیجکننده به نظر نمیرسد. دریچههای گرد سیستم تهویه تعبیه شده بر روی داشبورد نیز بسیار خوشساخت و سطح بالا به نظر میرسند.
به جز فضای صندلیهای ردیف عقب که برای کودکان مناسبتر است، کابین آئودی نسبت به پورشه، به نظر جادارتر میرسد. البته در جادههای ناهموار امکان برخورد سر رانندههای بلندقد با سقف خودرو وجود خواهد داشت.
مواردی نظیر دامنه جنبش کوتاه سیستم تعلیق و سفت بودن آن، موجب شده تا سواری این خودرو هم زمخت باشد و هم چابک و در عین حال کشسان.
در عبور از جادههای صاف سواری خوبی را از خود به نمایش میگذارد اما حین عبور از سطوح ناهموار، ضرباتی را به داخل کابین وارد میآورد.
با این حال در حین رانندگی، آئودی نمیتواند حس و حالی به خوبی پورشه را ذهن راننده پدید آورد.
فقدان جنبش بدنه و کمبود احساس متبادر شده از به دست گرفتن غربیلک فرمان آئودی، جزء مواردی است که نمره آئودی را در برابر پورشه کیمن اس پایین میآورد.
میشود گفت آئودی TT RS یک خودروی عملکرد بالای اسپرت تمام عیار است؛ یک انحراف دراماتیک نسبت به انواع TTها، فقط اندکی بیش از حد بر روی برخی ویژگیها متمرکز شده و برخی دیگر را مورد تراضی و مصالحه قرار داده است. بنابراین به نظر ما پورشه کیمن اس به شاخصههای یک خودروی اسپرت همه فن حریف نزدیکتر است.
پورشه 718 کیمن اس 2017: مقام اول
برخلاف آئودی TT RS، پورشه کیمن اس سواری راحتتری را به سرنشینان هدیه میدهد. اگرچه میزان شتاب جانبی آئودی در حدود 0.01جی بیشتر از پورشه بوده اما باید بدانید که پورشه در بسیاری از ارزیابیهای دینامیکی دست پیش را نسبت به آئودی دارد.
میزان سفتی فرمان پورشه به صورت قابل پیشبینی در مواقع لزوم افزایش مییابد. طول کمتر درب کاپوت این خودروی موتور وسط موجب میشود تا دید جلو افزایش یافته و کنترل پورشه در جاده آسانتر گردد.
عملکرد سیستم تعلیق پورشه به گونهای است که حتی در سفتترین حالت نیز سواری نرمتری را نسبت به آئودی در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
صدای پیشرانه چهار سیلندر پورشه نسبت به نمونه پنج سیلندر آئودی گیرایی بیشتری دارد با این حال کیفیت سیستم صوتی پورشه بهخوبی آئودی نیست.
همچنین با وجود پرداخت حدود ۸۰ هزار دلار بابت خرید این پورشه، شما حتی به سیستم تهویه مطبوع خودکار نیز دسترسی نخواهید داشت. از طرف دیگر پیشرانه چهار سیلندر پورشه به 14.5psi فشار هوا برای دستیابی به تمام توان خود احتیاج دارد. این رقم برای آودی معادل 19.6واحد است.
حین رانندگی با دورهای پایین و در سطح شهر، مقداری وقفه در عملکرد پیشرانه پورشه مشاهده میشود که در آئودی هرگز رخ نخواهد داد.
با وجود استفاده از گیربکس دستی و سامانه دیفرانسیل عقب، پورشه در شتاب گیری ضعیف تر از آئودی عمل مینماید. شتاب صفر تا ۹۶ پورشه برابر ۴.۱ ثانیه و رکورد مسیر یک چهارم مایل آن نیز برابر 12.4 ثانیه با سرعت 185 کیلومتربرساعت است. حداکثر سرعت پورشه 718 کیمن اس برابر 285 کیلومتربرساعت است.
وجود گیربکس دستی در پورشه کیمن اس موجب میشود تا شاخصه رانندگی درگیرکننده و هیجانانگیز در پورشه نسبت به آئودی بیشتر باشد. میشود گفت که گیربکس دستی پورشه بهترین نمونه در میان موارد مشابه خود است که شما میتوانید امروزه به آنها دسترسی داشته باشید. تعویض دنده به وسیله اهرم، بسیار سریع و دقیق صورت میپذیرد. امور کمتری در زندگی مانند راندن این پورشه مجهز به گیربکس دستی وجود دارند که میتوانند انسان را حتی بیشتر از راندن یک آئودی TTRS قدرتمندتر و سریعتر، مملو از نشاط نمایند.